Veel gestelde vragen

PRODUCTEN

Welke producten worden er aangeboden in de eShop van bpost ?

U kan rechtstreeks en zonder dat u uw huis uit hoeft een breed gamma aan postproducten kopen, zoals de meeste veelgebruikte zegels voor uw binnenlandse en buitenlandse zendingen, speciale uitgiftes en zegels rond speciale thema's (Happy Stamps). Wij bieden u ook een brede waaier aan voorgefrankeerde producten aan, zoals kaarten of enveloppen, postogrammen voor speciale gelegenheden (met keuze van de dag van uitreiking van uw kaart voor uw verjaardagen, huwelijken, …) en nog veel meer artikelen die u kan ontdekken en waar uw kennissen van zullen opkijken!

Hoe vind ik snel een bepaald artikel ?

Bestelt u als particulier of als bedrijf ? Gebruik dan de snellink in het hoofdmenu om naar de site te gaan waar u de producten terugvindt die wij voor u selecteerden.  Klik gewoon op het type product dat u interesseert voor de lijst artikels die in deze categorie verkrijgbaar zijn. Opdat u duidelijk zou zien om welk product het gaat, wordt automatisch een afbeelding en meer informatie getoond. U kan overigens ook gebruikmaken van een zoekmotor waarmee u, op basis van de naam van het product, het product meteen kan terugvinden in onze verschillende omgevingen: particulier, Verzamelaars of professioneel. Zoekt u een specifiek product en weet u niet in welke omgeving u moet zoeken, selecteer dan de tab "alle producten" en vermeld het product dat u zoekt. U komt dan meteen terecht bij het gevraagde product.

Ik vind het product "X" niet

Het kan zijn dat u in een specifieke omgeving (professioneel, particulier) bent waar het product dat u zoekt, niet wordt aangeboden. Wanneer u een product opzoekt in een bepaalde omgeving, dan is die opzoeking immers strikt beperkt tot die omgeving. Selecteer de tab "alle producten" en zoek het gewenste product. Is het product beschikbaar op onze website, dan kom je meteen terecht bij het gevraagde product. We wijzen er wel op dat in de eShop van bpost niet systematisch het hele gamma aan producten verkrijgbaar is dat in de postkantoren te koop is. Voor bepaalde artikels biedt de eShop een beperkter gamma aan. Maar het omgekeerde geldt ook. In de eShop zijn bepaalde producten of verpakkingen verkrijgbaar die niet worden aangeboden in onze fysieke verkooppunten.

Kan ik producten tegelijk bestellen uit zowel de site persoonlijk als zakelijk ?

Indien u wenst kan u uit de verschillende sites bestellen. Het is dus bijvoorbeeld perfect mogelijk een product als bpack verpakkingen en tegelijk een zegelvel aan te schaffen.  Sommige producten kunnen ook op de meerdere sites getoond worden.

 

BESTELLING

Wie kan deze producten on line bestellen ?

De voorgestelde Dienst en producten zijn bestemd voor natuurlijke personen die handelen als consument of professioneel maar ook voor rechtspersonen.

Hoe kan ik een bestelling plaatsen in de eShop ?

Het kopen van een artikel in de eShop van bpost gebeurt in 4 stappen.

1. Het selecteren van het artikel: Zodra het artikel geselecteerd is, voegt u het toe aan uw winkelmandje door te klikken op “Toevoegen aan winkelmandje”. Het is natuurlijk mogelijk meerdere artikels toe te voegen aan uw winkelmandje. Zodra u de artikels die u interesseren hebt geselecteerd, klikt u op het icoontje links op uw scherm “Naar de kassa”. Dan verschijnt er een nieuwe pagina met de details van uw bestelling. Klik op “Volgende” om door te gaan naar de tweede stap.

2. Het leveringsadres: dit kan het adres van uw woonplaats zijn of een ander adres in Belgïe. Zodra die gegevens ingevoerd zijn, kan u overgaan naar de derde stap door te klikken op “Volgende”.

3. De betalingswijze: U kiest de gewenste betalingsmethode (met kredietkaart of via webbanking) en u gaat dan naar de laatste stap door te klikken op “Volgende”.

4. Bankgegevens: er wordt u gevraagd uw bankgegevens in te voeren en te valideren. De invoer van uw informatie gebeurt in een totaal beschermde en beveiligde omgeving. Zodra uw bankgegevens gevalideerd zijn, wordt uw bestelling geregistreerd.

Hoe kan ik zeker zijn dat mijn bestelling werd geregistreerd ?

Nadat u uw bestelling heeft geplaatst, krijgt u op uw e-mailadres een bericht met de bevestiging dat we uw bestelling goed ontvangen hebben, samen met een samenvatting van die bestelling. Hebt u ervoor gekozen om online te betalen, dan staat in de bevestigingsmail dat bpost uw betaling goed heeft ontvangen. Hebt u ervoor gekozen om via een bankoverschrijving te betalen, dan vindt u in de bevestigingsmail alle gegevens die u nodig heeft om de overschrijving uit te voeren.

 

BETALING

Hoe kan ik betalen ?

U kunt uw on line bestelling alleen betalen bij de bestelling. De betaling gebeurt nadat de klant zijn bestelling bevestigd heeft, met een betaalmiddel van zijn keuze. Als de bank- of kredietinstelling weigert de betaling goed te keuren, kan bpost de verkoop als nietig en onbestaande beschouwen. Als je iets koopt in de eShop van bpost kan je op heel wat verschillende manieren betalen. Je kan de producten die je online koopt, bijvoorbeeld op een volledig beveiligde manier betalen met een kredietkaart (Visa, Mastercard) of via de webbankingdiensten van ING, Dexia en KBC / CBC. Fortis heeft gekozen voor een “Verified by Visa”-systeem, waarmee klanten online (dus ook in onze eShop) kunnen betalen met hun Visa-kaart, in combinatie met een Digipass. Daarnaast kan je bij ons ook betalen met een debetkaart (via Banksys) of via PayPal, met meer dan 100 miljoen accounts de nummer één in de wereld op het vlak van online betalingen. Als u niet over één van deze betaalmiddelen beschikt kunt u uw eShop-bestelling bovendien gewoon via een overschrijving van om het even welke van uw rekeningen betalen. Opgelet echter: als u voor deze betaalmethode kiest, verwerkt bpost uw bestelling pas zodra ze het te betalen bedrag heeft ontvangen. De leveringstermijnen zijn dus langer dan wanneer u betaalt via andere middelen die op de website beschikbaar zijn. Ze hangen namelijk af van het ogenblik waarop uw financiële instelling uw aanvraag voor een overschrijving heeft ontvangen en de tijd die nodig is om ze te verwerken.

Waarom heb ik een digipass nodig als ik met mijn kredietkaart wil betalen ?

De betaling van uw bestelling in de eShop gebeurt niet bij bpost en het is niet bpost die uw betaling aanvaardt of weigert. Als u bij de betaling bent aangekomen, bent u in de bankomgeving van uw financiële instelling en niet meer in de eShop. Een aantal instellingen (waaronder Fortis) gebruiken voor de betalingen met een kredietkaart op internet een systeem dat "Verified by Visa" heet. Daarmee kan de persoon die een kredietkaart op internet gebruikt, geïdentificeerd worden. Dat is een extra veiligheid, maar voor die identificatie wil uw financiële instelling wel dat u een digipass gebruikt (die kan u bij uw instelling aanvragen). Voor uw eerste aankopen kan het wel zijn dat de betaling aanvaard wordt, hoewel u niet geïdentificeerd bent met de digipass.

Waarom moet ik een "PC banking-contract" afsluiten als ik met mijn Visa-kredietkaart wil betalen ?

Uw creditcard werd waarschijnlijk uitgegeven door Fortis. Fortis heeft ervoor gekozen om te werken met een “Verified by Visa”-systeem, waarmee Fortis-klanten online (dus ook in onze eShop) kunnen betalen met een Visa-kaart, maar enkel in combinatie met een Digipass (= PC banking-contract). Deze Digipass is gekoppeld aan uw financiële instelling en moet dus rechtstreeks bij die instelling worden aangevraagd.

Hoe kan ik op uw site betalen met Bancontact/Mister Cash ?

U kan in de eShop betalen met Bancontact en Mister Cash. De site van bpost is een van de eerste waar dit mogelijk is, maar hiervoor moet aan drie voorwaarden zijn voldaan: - De bank die de debetkaart heeft uitgegeven, moet aangesloten zijn op de door Banksys aangeboden dienst - U moet bij die bank een PC banking-contract (of een webbankingabonnement) hebben - Het nummer van uw kaart moet uit 17 cijfers bestaan. Voor bijkomende vragen of inlichtingen, kan u terecht op http://www.banksys.be.

Mijn bedrijf werkt via Isabel. Waarom kan ik dan niet betalen via Isabel ?

Isabel is geen Service Payment Provider en is vooral actief op het vlak van elektronische contracten. Het leent zich minder voor elektronische betalingen. Geregistreerde gebruikers van Isabel kunnen weliswaar overschrijvingen uitvoeren, maar aangezien bestellingen uit de eShop vooraf moeten worden betaald, kan dit betaalsysteem niet zomaar worden ingebouwd. U kunt toch uw eShop-bestelling via een overschrijving van om het even welke van uw rekeningen betalen.

Het webbankingsysteem voor bedrijven werkt niet

De webbankingoplossingen in de eShop kunnen, als het bedrijven betreft, soms gebaseerd zijn op Isabel. Isabel is geen Service Payment Provider en is vooral actief op het vlak van elektronische contracten. Het leent zich minder voor elektronische betalingen. U kunt toch uw eShop-bestelling via een overschrijving van om het even welke van uw rekeningen betalen.

Is de betaling beveiligd ?

Uiteraard! bpost werkt op dit vlak samen met een “Service Payment Provider” (Ogone) en beschikt onder andere over volgende veiligheidsstandaarden: "Visa Certified" en "MasterCard Secured". Eén van de belangrijkste veiligheidswaarborgen is de jaarlijkse PCI DSS certificering. PCI DSS staat voor Payment Card Industry Data Security Standard en is een wereldwijde veiligheidsstandaard die werd ontwikkeld door de Payment Card Industry Security Standards Council met de bedoeling ondernemingen die internetbetalingen verwerken te wapenen tegen fraude, hacking en verscheidene andere kwetsbaarheden en dreigingen. Ogone was een van de eerste Europese providers van betaalservices die een PCI DSS certificering behaalde. U herkent de volledig beveiligde omgeving aan het sleuteltje onderaan uw scherm. Uw bestelling is dus strikt vertrouwelijk en, vooral, streng beveiligd! Bij het betalen krijg ik een foutmelding Als u bij het betalen een foutmelding krijgt, ga dan eerst even na of die melding geen verband houdt met uw eigen computer of de configuratie ervan. Tijdens de betaling bevindt u zich in de bankomgeving die u hebt geselecteerd en bent u dus buiten de eShop. Als er een foutmelding verschijnt, heeft die waarschijnlijk betrekking op de gegevens die u in die omgeving hebt ingevoerd. Als u het probleem niet kunt oplossen, neem dan contact met ons op. Beschrijf het probleem zo precies mogelijk en maak er een schermafbeelding van. Wij zullen dan trachten u voort te helpen.

LEVERING

Hoe gebeurt mijn levering ?

Zodra u uw bestelling geplaatst heeft en de betaling werd aanvaard, wordt uw bestelling meteen uitgevoerd. Ze wordt dan klaargemaakt, ingepakt en rechtstreeks door bpost opgestuurd naar het leveringsadres dat u heeft opgegeven.

Hoe lang duurt het voor ik mijn bestelling ontvang ?

Elke bestelling vóór 15 uur (op werkdagen) en online betaald, wordt de dag zelf door ons logistiek centrum behandeld en verstuurd. Uw bestelling kan dus de volgende werkdag op het door de Koper vermelde leveringsadres bezorgd worden. Bestellingen die na 15u worden geplaatst, bedraagt de leveringstermijn twee werkdagen. De leveringstermijnen zijn gemiddelde verwerkings- en leveringstermijnen en worden enkel ter informatie meegedeeld. Als u voor een overschrijving kiest, verwerkt bpost uw bestelling pas zodra ze het te betalen bedrag heeft ontvangen. De leveringstermijnen zijn dus langer dan wanneer u betaalt via andere middelen die op de website beschikbaar zijn. Ze hangen namelijk af van het ogenblik waarop uw financiële instelling uw aanvraag voor een overschrijving heeft ontvangen en de tijd die nodig is om ze te verwerken.

Moet ik iets ondertekenen wanneer ik mijn bestelling in ontvangst neem ?

Aangezien de "eShop"-zendingen waarden bevatten, moeten ze altijd voorzien zijn van een streepjescode en beveiligd verstuurd worden. Bij die zendingen hoort op verschillende plaatsen in de logistieke keten een track & trace waardoor ze intern strikt opgevolgd kunnen worden. We weten dus precies of uw zending werd uitgereikt en wanneer. Het enige verschil met een aangetekende zending bestaat erin dat we bij deze zendingen geen handtekening vragen aan de geadresseerde. De brief wordt rechtstreeks in uw brievenbus gestopt. De persoon die de bestelling plaatste is immers niet altijd overdag thuis en het zou onlogisch zijn dat we, in geval van een bestelling via internet, een bericht achterlaten en zo de persoon zouden verplichten om zijn zending te komen afhalen in een verkooppunt van bpost. Daardoor is het dus noodzakelijk dat uw brievenbus goed is beveiligd en van u persoonlijk is. Als uw bestelling in een brievenbus wordt bezorgd die niet op slot kan en / of die gemeenschappelijk is voor meerdere woonsten, kan u geen schadevergoeding krijgen in geval ze verdwijnt. Sommige bestellingen kunnen echter wel aangetekend worden verstuurd, afhankelijk van het bedrag van de bestelling of als een zending naar het opgegeven adres in het verleden al problemen heeft opgeleverd. In dat geval wordt uw handtekening gevraagd om uw bestelling in ontvangst te nemen. Een bestelling voor een bedrag van 500 euro of meer wordt uitsluitend aangetekend verstuurd. Elke eventuele nazending van een bestelling wordt eveneens systematisch aangetekend verstuurd.

Kan ik het leveringsadres kiezen ?

Natuurlijk! Wanneer u bestelt, kunt u opgeven waar u de bestelde artikels wilt laten leveren (stap 2 van de bestelprocedure). Zo kan u uw bestelling overal in België op een bepaald adres naar keuze laten leveren (met uitzondering van een postbus) of in eender welke bpack 24/7 in België waar u uw pakjes wanneer u maar wil in ontvangst kan nemen. De pakketautomaten zijn alle dagen de klok rond geopend. U hoeft zich alleen maar te registreren en een automaat in uw omgeving te kiezen om pakjes ermee te kunnen versturen en ontvangen. Meer informatie over de dienst bpack 24/7 vindt u op de website van bpost.

Kan ik mijn bestelling in het buitenland ontvangen ?

Momenteel worden de artikels die u in de eShop kan kopen, alleen in België geleverd.

Wat moet ik doen als ik mijn bestelling niet ontvang ?

bpost waakt er altijd over dat de bestelling zo snel mogelijk wordt verwerkt. Indien uw bestelling echter om een bepaalde reden niet binnen de 30 dagen na haar bevestiging wordt geleverd, neemt u best contact op met onze klantendienst op het nummer 022/012345 of viawww.bpost.be U kan uw bestelling dan zonder vergoeding opzeggen volgens de modaliteiten vermeld in artikel 12 van de Algemene Voorwaarden die u op de eShop-site vindt. vermeld dan altijd uw bestelnummer. Zo kunnen we uw vraag sneller behandelen. U vindt uw bestelnummer op de bevestigingsmail.

Wat moet ik doen als het ontvangen artikel niet overeenstemt met mijn bestelling ?

U kan de producten die in de eShop worden aangeboden altijd bekijken. Ze zijn te goeder trouw en zo accuraat mogelijk beschreven. Wanneer het ontvangen product niet overeenstemt met het artikel dat u besteld heeft of wanneer het beschadigd is, kan u het product binnen de 14 dagen na ontvangst terugsturen naar bpost. bpost ruilt het product om of betaalt u het bedrag van de bestelling terug, evenals de verzendingskosten, binnen de 30 dagen na ontvangst van het teruggestuurde artikel. Na die 14 dagen worden de geleverde producten noch omgeruild, noch teruggenomen.

Wat moet ik doen als mijn bestelling onvolledig is ?

In de meeste gevallen is uw bestelling niet "onvolledig" maar werd ze gewoon opgesplitst in meerdere zendingen. Dat komt ofwel door het soort bestelde producten, zoals bijvoorbeeld bpost-verpakkingen die per definitie niet in de brievenbus passen, ofwel door de bestelde hoeveelheden. In dat geval staat er op het leveringsborderel bij het ontvangen deel van de bestelling dat uw bestelling niet volledig is. Controleer dus eerst op uw leveringsborderel of die vermelding erop staat. Staat op uw leveringsborderel echter dat alle bestelde artikels geleverd zijn, maar vindt u ze niet allemaal terug, dan moet u contact opnemen met onze klantendienst. Zij zullen de nodige opzoekingen doen en desgevallend het ontbrekende deel opsturen.

Ik heb mijn bestelling via PayPal betaald, maar ik heb ze niet ontvangen. Kan ik de betaling om die reden rechtstreeks in de PayPal-toepassing blokkeren ?

Technisch gezien kunt u in de PayPal-toepassing een probleem in verband met een aankoop melden en zo tijdelijk de fondsen die bestemd zijn voor de verkoper blokkeren. We raden u dat echter ten stelligste af bij een bestelling in de eShop, en dit vooral om de volgende redenen:

- De klachten over een bestelling in onze onlinewinkel worden uitsluitend door de klantendienst van bpost behandeld. Als u niet rechtstreeks via deze dienst handelt, loopt de behandeling van uw klacht vertraging op en kan het bovendien gebeuren dat onze klantendienst opnieuw contact met u moet opnemen om eventuele bijkomende informatie te verkrijgen ;

- Bestellingen in de eShop worden altijd vooraf betaald. Wij moeten de betaling dusontvangen hebben alvorens we de bestelling verwerken en verzenden. Als u de betaling zelf tijdelijk tegenhoudt, kunnen wij niet onmiddellijk reageren (een tweede bestelling versturen, uw eerste bestelling terugbetalen enz.), maar moeten wij PayPal een volgnummer bezorgen waarmee we de verzending van uw oorspronkelijke bestelling bevestigen. Die informatie meedelen neemt dus heel wat tijd in beslag. PayPal zelf heeft dan ook tijd nodig voor een controle voordat de fondsen worden vrijgegeven. Op dit laatste punt zijn alleen de verkoopsvoorwaarden van onze onlinewinkel van toepassing, ongeacht of de betaling via PayPal of via een andere kanaal gebeurt. Bovendien werkt bpost volgens haar eigen centrale betaalprocedure waarbij ze nooit terugbetalingen doet via PayPal. Enkel de verkoopvoorwaarden voor onze onlineshop zijn van toepassing, of de betaling nu gebeurt via PayPal of via enig ander betaalmiddel. bpost heeft overigens een gecentraliseerde terugbetalingsprocedure die volledig losstaat van PayPal. Om tijd te winnen bij de oplossing van uw probleem raden wij u aan om altijd rechtstreeks contact op te nemen met de klantendienst van bpost op het nummer 022 012345 of viawww.bpost.be

ANDERS

Krijg ik in de eShop een korting voor grote hoeveelheden ?

Als er voor producten die in de postkantoren worden verkocht een korting geldt en als die producten ook in onze eShop worden verkocht, dan geldt daar vaak dezelfde korting voor. Het gebeurt ook dat voor bepaalde producten een korting geldt op eShop, maar niet in de kantoren. Zoals vermeld in artikel één van de verkoopvoorwaarden, heeft onze online winkel zijn eigen verkoopvoorwaarden. In dat verband bieden we dus geen speciale kortingen voor de aankoop van grote hoeveelheden.

Ik heb een bestelling geplaatst die ik te laat heb ontvangen en ik wil een schadevergoeding

Ondanks het feit dat onze levertermijnen tot de beste van België behoren, spreekt het voor zich dat wij een vaste levertermijn niet voor de volledige 100 % kunnen garanderen. Zoals vermeld op de site, gaat het steeds om gemiddelde termijnen, die gewoonlijk worden nageleefd. Dit punt komt aan bod in artikel 12 van de Algemene Voorwaarden.

Ik wens een bestelling eShop aan bpost terugsturen. Wat moet ik doen ?

De Koper die een aankoop wil terugsturen die hij via onze onlinewinkel heeft besteld, moet die terugbrengen naar een verkooppunt van bpost (postkantoor of PostPunt). De bestelling moet samen met het bijbehorende leveringsborderel worden afgegeven in dat verkooppunt (postkantoor of PostPunt), in nieuwe staat en in de oorspronkelijke verpakking, die eveneens in perfecte staat moet zijn. De reden voor de terugzending moet duidelijk op de daarvoor voorziene plaats op het leveringsborderel komen. De Koper moet geen terugzendingkosten betalen wanneer hij zijn bestelling in een verkooppunt (postkantoor of PostPunt) teruggeeft. bpost betaalt het bedrag van de bestelling in kwestie en ze trekt van dat bedrag wel eerst de administratieve kosten af voor de terugzending. Dat bedrag kan worden afgetrokken van het bedrag dat wordt terugbetaald.

Kan ik een factuur krijgen ?

bpost levert (voor privé-aankopen) geen aankoopfacturen aan consumenten. Ze levert echter wel automatisch een aankoopfactuur (voor professionele aankopen) aan professionele Kopers, voor zover zij hun BTW-nummer of, bij gebrek daaraan, hun ondernemingsnummer in het daartoe voorziene veld vermelden.

Ik heb geen factuur gevraagd. Kan ik toch een factuur krijgen ?

Bij een aankoop via eShop wordt automatisch een factuur aangemaakt voor zover u dat tijdens de aankoopprocedure hebt aangevraagd. Vink daarom bij uw bestelling het vakje “Ik wens een factuur te ontvangen” aan. Als u dat vakje bij uw bestelling niet hebt aangevinkt kunnen we voor de aankoop geen manuele factuur opmaken. Dat staat beschreven in artikel 11 van onze Algemene Verkoopvoorwaarden (facturering).

Ik ben zelfstandige (ik oefen een vrij beroep uit) en ik heb geen btw-nummer. Hoe kan ik dan toch een factuur krijgen ?

We kunnen u enkel een factuur bezorgen als u een btw- of ondernemingsnummer hebt.  Een factuur is immers niet nodig als u niet btw-plichtig bent, want in dit verband kunt u de btw niet terugvorderen van de btw-administratie. Bovendien is op bepaalde producten (zegels bv.) geen btw verschuldigd. Om deze aankoop als een “professionele aankoop” te beschouwen met het oog op uw boekhouding en op de erkenning ervan als “beroepskosten”, zou de leveringsbon die bij uw bestelling is gevoegd, samen met een rekeninguittreksel waaruit blijkt dat het aankoopbedrag van uw rekening werd gedebiteerd, moeten volstaan.

Ik had om een factuur gevraagd, maar ik heb er nog geen gekregen. Is dat normaal ?

In principe ontvangt u binnen de twee weken een factuur maar dat kan in bepaalde periodes (zoals de eindejaarperiode) langer duren. Als u het vakje “Ik wens een factuur te ontvangen” hebt aangevinkt, werd uw aanvraag om een factuur te ontvangen wel degelijk geregistreerd. Als deze stap tijdens de aankoopprocedure niet werd uitgevoerd, kunnen wij u geen factuur leveren voor die bestelling.

Hoe kan ik terecht bij de klantendienst ?

Voor alle vragen of eventuele klachten kunt u contact opnemen met onze klantendienst, per telefoon op het nummer 022/012345 of via www.bpost.be of op het volgende adres: bpost - eShop Contact Center Postbus 5000 te 1000 BRUSSEL.  Wanneer u contact opneemt met onze klantendienst in verband met een probleem met uw bestelling, vermeld dan altijd uw bestelnummer. Zo kunnen we uw vraag sneller behandelen. Uw bestelnummer vindt u op de bevestigingse-mail en op het leveringsborderel bij de verzonden artikels.